lördag

Idag är det lördag och jag har minsann jobbat mellom 7-15. Jag tänkte att jag skulle ta och beskriva hur ett sjukhem ser ut i norge. Eller iallafall hur det ser ut i Froland. Helt objektivt utan några personliga åsikter då, alltså. Eh.
 
Tänk dig en byggnad typiskt 70-tal. Den är i flera etage med lägenheter, och det finns även lyor på källar-planet. Bredvid mitt omklädningsrum finns ett RÖKRUM för personalen. RÖKRUM!? Det känns ju väldigt..1980 kan jag tycka. De övriga lägenheterna består av ett och ett halvt rum med toalett. Där inne har pensjinoisterna sin säng. Och eventuellt en fotölj. Och på väggen hänger möjligtvis någon tavla - då alltid något kristet budskap såsom "gud er med eg", eller så sitter självaste jesus där på väggen. Alla lägenheter har samma eländigt fula gardiner, orginal från 1970-tiden skulle jag gissa.
 
Korridoren är endast en korridor, med ett par fotöljer på ett ställe. När medicinen ska delas ut gör oftast syster det (eller sykepleietstudenter), detta sker med hjälp av en VAGN som man hämtar i ett "rum" där alla läkemedlen finns. Även sådant som morfin, zopiklon, oxycontin, you name it - allt finns där. Utan extra lås eller koder.
 
Sedan delar man då alltså ut pillrena i små burkar - det känns väldigt 1970-tal inom äldreomsorgen det också. Det är liksom inget "hem", jag skulle mer vilja kalla det för instutition. Sedan, mina damer och herrar, ÄLSKAR man hemenevrin i detta land. Man älskar det så mkt så man gärna ger 1200 mg per dag. Eller kanske ännu mer. MERA BENZO ÅT FOLKET! Eller? Herregud. Detta går emot ALLT som jagi princip lärde mig under termin fem.
 
Jag har delegation på "vid-behovs-medicin". Jag tycker att man kan gå runt med en "orolig tant" en stund, läsa en jävla dagstidning eller torka ett förbannat bord istället för att droga de stackars pensionäerna. Okej om de har ont, sannerligen LIDER av sin orolighet, men när det är ett "problem" för personalen, nej. Då ger jag inte 600 mg hemenevrin. Detta fick jag, vad ska jag säga, höra idag, inte var korrekt. Nej ty, ge HEMENEVRIN!!
 
Saker som reminessans,taktil stimulans, musikterapi och sådär, har man nog aldrig hört talas om. Kanske jag borde ge dem namnet Naomi Feil, och slänga åt dem en vetenskaplig artikel?
 
Det här inlägget är alltså skrivet helt opersonligt, objektivt och helt verklighetsförankrat. Fantastiskt.
 
Ikväll ska jag, Lovisa och Sivert dricka vin.
 
Roger över roger ut

Kommentarer
Postat av: mossan

Verkligen 70-tal. Det är väl dags för vårt grannland att ta till sig lite av de nya rön som gäller för äldreomsorgen. Skicka dem till Sverige så de får lära sig att det finns annat än förvaring......Vi är faktiskt människor HELA livet!

2012-06-30 @ 19:29:00
Postat av: Lovisa

Word!

2012-07-02 @ 17:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0